För oss på Circle K är det viktigt med transparens kring hur priserna skiftar, och därför har vi visat aktuella och historiska rekommenderade priser på vår hemsida i många år. Det har varit efterfrågat och uppskattat från såväl kunder som journalister.
Konkurrensverket har efter granskning av rekommenderade drivmedelspriser på publika platser, exempelvis på hemsidor, pekat på att detta möjligen inte är förenligt med svensk konkurrenslagstiftning. Circle K har därför frivilligt valt att ta bort priserna på hemsidan.
Aktuellt pris kan ni se på er lokala stations prisstolpe.
Fr.o.m. den 1:a januari 2025 justerades skatten på drivmedel på den svenska marknaden
• Skatten på bensin sänks med -75 öre/liter inkl. moms.
• Skatten på diesel höjs med +11 öre/liter inkl. moms.
• Skatten på E85 sänks med -19 öre/liter inkl. moms.
Varierande priser på drivmedel
Det finns flera skäl till att våra priser varierar från dag till dag och från station till station.
Världsmarknadspris och dollarkurs
På kort sikt är det priset på raffinerad bensin och diesel på den nordeuropeiska marknaden som är avgörande för bensin- och dieselpriset i Sverige. Eftersom all handel sker i dollar är dollarkursens utveckling mot svenska kronan en viktig del i drivmedelsprisutvecklingen.
Priset på raffinerad bensin och diesel påverkas av faktorer som efterfrågan i förhållande till raffinaderikapacitet samt lagervolymer i Europa och USA. Det finns ett starkt samband mellan priset på raffinerad bensin och diesel och råoljeprisets utveckling. Råoljepriset styr raffinaderiernas inköpspriser av råvara vilket i sin tur påverkar försäljningspriset på raffinerad bensin och diesel.
Politik
Världspolitiken kan ha en stor inverkan på råoljepriset, eftersom politisk oro kan påverka både oljeproduktion och transporter negativt. När efterfrågan bli större än tillgången, stiger priserna. Skatter och tullavgifter i olika delar av världen påverkar också priset.
Reduktionsplikt
Sedan juli 2018 har Sverige en reduktionsplikt på bensin och diesel. Denna innebär att drivmedelsleverantörer är skyldiga att blanda in biodrivmedel för att nå den aktuella reduktionspliktsnivån som gäller. För närvarande är reduktionsplikten på bensin och diesel 6%, detta innebär att drivmedlet skall ge 6% lägre koldioxidutsläpp jämfört med ett helt fossilt drivmedel. Regeringen har föreslagit att reduktionsplikten skall höjas den 1 juli 2025 till 10% på både bensin och diesel.
De biodrivmedel som blandas in i bensin och diesel har en högre kostnad än de fossila och påverkar priset.
Världsekonomin
Även världsekonomin kan påverka priset på råolja. När vi är inne i en högkonjunktur ökar konsumtionen och priserna stiger. Utbud och efterfrågan på oljeprodukter är avgörande för prisnivån på råolja.
Lokala priser
Vi vill alltid hålla ett konkurrenskraftigt pris på den lokala marknaden. Pumppriserna är därför alltid anpassade efter marknadsläget på varje ort.
Skatter
Skatterna är en stor del av drivmedelspriset i Sverige och består av:
• Energiskatt
• Koldioxidskatt
• Moms
Sammanlagt står skatter för mer ungefär 50% av priset på bensin och drygt 40% på diesel.
Skattesatser på bränslen och el
Läs mer på Skatteverket.se